Meest gestelde vragen
Afspraken
1Kan ik mijn afspraak wijzigen?
Het is voor ons en tevens ook voor u lastig om een afspraak te wijzigen. Wij plannen een afspraak zo nauwkeurig mogelijk in zodat u en de omgeving de minste hinder heeft. Daarnaast is het ook mogelijk dat u verbonden bent met eventuele buren om het netwerk waardoor een afspraak wijzigen lastig zal zijn. Wij zoen wel ons best om met uw situatie rekening te houden.
2Moet de hoofdbewoner aanwezig zijn?
Nee dit is niet noodzakelijk. Uw buren, vrienden en/of familie kunnen aanwezig zijn om onze werkzaamheden te kunnen voltooien.
3Wat kan ik van te voren regelen?
U kunt op onze pagina "Brief ontvangen?" een PDF downloaden waarbij u de complete checklist heeft voor aanvang van onze afspraak.
https://www.vwinfra-bv.nl/brief/
4Mijn afspraak ik komen te vervallen, wat nu?
Helaas moeten wij (bijvoorbeeld) vanwege weersomstandigheden zoals hevige regenval onze afspraken verzetten. Wij begrijpen dat dit heel vervelend is voor u. Wij zullen er zorg voor dragen om op korte termijn een nieuwe afspraak met u te maken. Wij hopen hierbij op uw begrip.
5Wilt u ons bezoek goed voorbereiden?
Zorg ervoor dat de aansluiting en meters in uw meterkast goed bereikbaar zijn voor onze monteur.
Bereid u voor op de onderbreking van elektriciteit en gas. In totaal duren de werkzaamheden ongeveer een uur. U hebt dan geen energie.
Als de monteur klaar is met zijn werkzaamheden, laat hij u zien hoe de meter werkt.
De meter registreert direct na het plaatsen uw energieverbruik. Dit gebeurt op één telwerk (het telwerk waarop daltarief wordt geregistreerd). De andere telwerken staan stil. Alleen als u ook energie teruglevert, zijn er twee telwerken actief.
Na de meterwissel Regelt Enexis uiterlijk binnen 3 dagen de meterinstellingen. Dit doen ze op afstand. Enexis zorgt er dan voor dat de software op de meter een update krijgt. Ook zorgen ze ervoor dat alle telwerken gaan werken. Enexis geeft uw energieleverancier door hoeveel energie u verbruikt op beide telwerken. Uw leverancier kan de verbruikte energie dan tegen enkeltarief of dubbeltarief afrekenen. Dit hangt af van wat u met uw energieleverancier hebt afgesproken. En Enexis test de meter.
Binnen 10 werkdagen na de meterwissel krijgt u van Enexis een informatiepakket. Dit bestaat uit handleidingen, informatie over energie besparen en een brief met de meterstanden van uw oude meters.
6Hoe weet ik of de monteur aan de deur ook echt in opdracht van Enexis Netbeheer is?
U kunt de monteurs van Enexis als volgt herkennen:
• onze monteurs moeten zich altijd kunnen legitimeren met een bedrijfspas. U mag hier te alle tijden naar vragen.
Onze monteurs komen in de regel niet na 16.30 bij u aan de deur. De uitzondering hierop is een storings-situatie. U kunt onze monteurs dan altijd herkennen aan de hierboven genoemde beschrijving.
Enexis Netbeheer werkt met onderaannemers. VW Infra BV werkt in opdracht van Hurkmans B.V. Dit kuntu tevens navragen bij Hurkmans.nl. Het is daarom mogelijk dat niet Enexis Netbeheer maar een van de onderaannemers bij u aan de deur staat. Op de overzichtspagina met aannemers vindt u alle aannemers waar wij mee werken.
Twijfelt u of vertrouwt u de situatie niet? Neem dan contact op met Enexis Netbeheer of waarschuw de politie.
Slimme meter
1Kan ik de slimme meter weigeren?
Ja dat kan. De slimme meter is namelijk niet verplicht. Als u op uw adres een slimme meter van Enexis Netbeheer krijgt aangeboden, kunt u hem weigeren. Zodra u onze brief krijgt met een afspraak voor het plaatsen van de slimme meter, neemt u contact met ons op. Geef aan dat u liever geen slimme meter wilt.
2Waarom is het nodig dat mijn oude meter wordt vervangen? Hij werkt nog prima.
Om u in de toekomst een continue en betrouwbare energievoorziening te garanderen, worden de komende jaren stap voor stap slimme meters geplaatst. Uw oude, traditionele meter is niet voorbereid op de toekomst en is niet geschikt voor nieuwe diensten en toepassingen die u helpen uw energieverbruik omlaag te brengen.
3Kan ik mijn slimme meter; Uitzetten 'op afstand uitlezen'
Wilt u geen slimme meter in huis omdat wij uw verbruiksgegevens op afstand kunnen uitlezen? U kunt de instellingen van de slimme meter ook laten wijzigen, zodat wij uw meter niet meer op afstand uit kunnen lezen. kijk hiervoor op de website van uw netbeheerder
4Wat kan ik verwachten bij de plaatsing van de slimme meter?
• Voor 2021 krijgen alle huishoudens en bedrijven een slimme meter aangeboden. 2 weken voor wij bij u langskomen kondigen wij dit aan. Wat komt er kijken bij de installatie van de slimme meter? En wat betekent het voor u?
• In het verzorgingsgebied van Enexis Netbeheer voeren niet alleen Enexis-monteurs de werkzaamheden uit. Wij vermelden het in onze brief als een aannemer of installatiebedrijf de slimme meter bij u komt plaatsen. U kunt de monteur altijd vragen om zich te legitimeren.
5Wat gebeurt er met mijn oude meter?
De oude, traditionele meter wordt door de monteur meegenomen om op een milieuvriendelijke manier te worden verwerkt.
6Hoe weet ik zeker dat mijn oude meterstand correct wordt overgenomen?
Bij verwisseling van de meter worden de meterstanden genoteerd. Een bewijs hiervan wordt bij u achtergelaten. Tevens maken wij ook foto's van uw meterstanden.
Tip: Let hier dus goed op en bewaar de standen minimaal tot de eerste factuur waar deze opstaan.
Hulpvragen
1Ik heb een kaartje gekregen over dat ik afgesloten ben, wat moet ik doen?
Hebt u van ons een kaartje gekregen over het ontbreken van een energielevering? Dan hebben wij een afsluitdossier aangemaakt. Als u niet of niet op tijd contact met ons opneemt, starten wij een afsluitprocedure op.
Mocht u nog vragen hebben kunt u ten alle tijden contact opnemen met Harrie ter Veer 06-42 67 37 33
2Mijn gasketel/fornuis werkt niet meer na werkzaamheden aan het gasnet. Wat moet ik doen?
Als wij in opdracht van Enexis aan uw gasleidingen hebben gewerkt, kan er lucht in uw gasinstallatie dringen.
bent u aanwezig tijdens de werkzaamheden, dan verwijderen de technici de lucht. Tegelijkertijd testen ze de dichtheid van uw installatie, om te controleren dat er geen gaslek is.
bent u afwezig, testen de technici enkel de dichtheid van uw installatie.
In beide gevallen laten de technici een document achter in uw brievenbus en krijgt ook een brief die uitlegt dat u uw gasleidingen moet ontluchten voor u de kraan van de meter weer opent.
Wat gebeurt er als er lucht in uw gasleidingen zit?
De lucht in de gasleidingen vormt een bel. Wanneer die luchtbel uw toestellen bereikt, kunnen er verschillende reacties optreden:
Gasketel of boiler
Het toestel zet zich automatisch in beveiligingsmodus. U hebt geen verwarming en/of warm water meer.
Gasfornuis
De vlam van de branders dooft wanneer de luchtbel aan de oppervlakte komt. De recentste modellen sluiten dan automatisch de gastoevoer af. Oudere toestellen beschikken echter niet over dit verplichte veiligheidsmechanisme en laten gas ontsnappen, wat een gevaar kan vormen.
Hoe verwijdert u de lucht uit de leidingen?
Als u een gasfornuis hebt, kunt u heel gemakkelijk zelf de lucht verwijderen. Ga als volgt te werk:
Controleer of de gaskraan van uw meter goed gesloten is.
Sluit alle gastoevoerkranen van uw toestellen (ketel, boiler, gasfornuis, ...).
Open de kraan van uw gasmeter.
Steek een van de branders van uw gasfornuis aan.
Als de vlam niet wil branden of als ze meteen weer dooft, blijft u ze aansteken tot u een constante vlam hebt.
Laat ze voldoende lang branden om alle lucht uit de installatie te verwijderen. Blijf altijd bij het toestel tot het ontluchten voltooid is. Hoe lang dat duurt, varieert van de ene installatie tot de andere. Meestal gaat het om enkele minuten.
Hebt u geen gasfornuis? Doe een beroep op een erkende gasinstallateur. Er zullen namelijk enkele technische ingrepen nodig zijn om uw installatie te ontluchten.
3Mijn gasmeter is verzegeld. Wat moet ik doen?
Als u merkt dat VW Infra uw gasmeter verzegeld heeft, betekent dit dat er een gaslek in uw installatie ontdekt is tijdens de dichtheidsproef.
U moet dan een beroep doen op een erkende installateur om uw installatie te repareren, en weer te openen.
U mag hoe dan ook nooit de verzegeling verbreken! Dat is verboden en het kan u een boete opleveren.
4Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?
We raden je aan om klachten eerst bij ons te melden door te mailen naar planning@vwinfra-bv.nl of een bericht te sturen via ons contactformulier. Vergeet bij je bericht niet uw straat en huisnummer te vermelden. Wij doen altijd ons best om alle klachten naar de volle tevredenheid op te lossen.